Etický kódex zamestnanca NAW
I. Etické zásady činnosti zdravotníckeho zariadenia
Zdravotnícke zariadenie podporuje a uznáva tieto hodnoty a zásady:
- spokojnosť pacientov a zamestnancov,
- vysokú kvalitu práce a jej neustále zlepšovanie,
- schopnosti a osobnú tvorivú aktivitu zamestnancov,
- individuálne práva a dôstojnosť zamestnancov, vzájomná úctu a vysokú etiku vzťahov,
- vo vzťahu k svojim zamestnancom dôsledne rešpektuje ich individuálne práva a ľudskú dôstojnosť bez ohľadu na ich pohlavie, sexuálnu orientáciu vek, rasu, jazyk, vieru a náboženstvo, politické a iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok alebo iné postavenie, pri individuálnom ocenení výkonu, odbornosti a morálnocharakterových kvalít,
- dbá na to, aby sa na pracovisku nevyskytovala diskriminácia formou obťažovania a nežiadúceho správania s úmyslom alebo účinkom porušiť ľudskú dôstojnosť, čím by sa pre zamestnanca vytváralo nepriateľské, zastrašujúce, zahanbujúce, ponižujúce alebo urážlivé prostredie v dôsledku čoho by sa zamestnanec mohol domáhať ochrany svojich práv na súde vrátane primeranej nemajetkovej ujmy v peniazoch,
- rešpektuje u zamestnancov ako vec osobnej slobody ich politickú orientáciu resp. odborovú príslušnosť a neobmedzuje ich v politických aktivitách, pokiaľ ich nevykonávajú v pracovnej dobe a v priestoroch NAW,
- očakáva od svojich zamestnancov vysoko kvalitnú prácu, profesionálne správanie sa a dodržiavanie morálnych zásad, iniciatívne plnenie úloh vymedzených v pracovnej náplni, aktívnu spoluprácu so spolupracovníkmi a pozitívne správanie sa k pacientom,
- zamestnávateľ koná voči svojim zamestnancom vždy korektne a v súlade s platnými všeobecne záväznými právnymi predpismi,
- umožňuje zamestnancom prístup k rozhodnutiam, dokumentom a predpisom, ktoré regulujú ich prácu a činnosť v NAW, odmeňovanie a iné otázky potrebné pre kompletnú informovanosť pracovníkov,
- nevedie o svojich zamestnancoch žiadne záznamy bez ich súhlasu, nevydáva o nich žiadne posudky, vyjadrenia bez možnosti sa k nim vyjadriť,
- uznáva a oceňuje kvalitnú prácu a výkony svojich zamestnancov,
- usiluje sa o stabilizáciu kvalitných a výkonných zamestnancov, umožňuje a podporuje ich profesionálny rozvoj,
- pri prijímaní nových zamestnancov prihliada na to, či o uchádzačovi o prácu nie je známe, že sa dopustil porušenia etických zásad na predchádzajúcich pracoviskách,
- rešpektuje právo zamestnancov vyslovovať názory, ktorých cieľom je zlepšenie riadenia NAW a vzťahov medzi zamestnancami a zamestnávateľom,
- dôsledne plní záväzky vyplývajúce z kolektívnej zmluvy a dohôd uzatvorených na ochranu záujmov zamestnancov so zástupcami zamestnancov.
II. Etické zásady zamestnanca NAW
Spoločné etické zásady zamestnancov:
- zamestnanec bezvýhradne dodržiava zákony a ďalšie právne predpisy vzťahujúce sa na profesionálnu činnosť v zdravotníctve,
- za každých okolností koná tak, aby nespôsobil hmotnú a morálnu škodu,
- využíva informačné systémy zamestnávateľa v súlade s jeho záujmami a nezneužíva ich na svoje súkromné účely,
- zamestnanec je lojálny voči NAW, jej vedeniu a spolupracovníkom, chráni a obhajuje jeho dobré meno na verejnosti,
- zamestnanec si zvyšuje svoju odbornú kvalifikáciu a pracovný potenciál plne využíva v prospech zamestnávateľa,
- v priebehu pracovnej doby sa venuje výlučne pracovným povinnostiam,
- zamestnanec v priebehu pracovnej doby nevykonáva žiadne politické aktivity,
- zamestnanec nepodnikne priame alebo nepriame iniciatívy, ktoré by mohli byť považované za vyhľadávanie alebo vymáhanie mimoriadnych darov, provízií kvalifikovaných ako úplatky od obchodných partnerov alebo pacientov.
- prísne dodržiava obchodné tajomstvo zamestnávateľa a povinnú mlčanlivosť o skutočnostiach o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s výkonom svojho povolania.,
- zamestnanec poskytuje informácie oznamovacím prostriedkom výlučne na základe poverenia príslušného vedúceho zamestnanca NAW,
- zamestnanec svojim konaním a vzťahmi k spolupracovníkom spoluvytvára dobrú klímu na pracovisku, založenú na spolupráci, úcte, dôvere a solidarite,
- zamestnanec si váži a ochraňuje dôstojnosť a súkromie spolupracovníkov,
- zamestnanec odovzdáva svoje vedomosti a skúsenosti spolupracovníkom.
III. Etický kódex zdravotníckeho pracovníka
- Predmetom činnosti NAW je poskytovanie zdravotnej starostlivosti a dodržiavanie práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní tejto starostlivosti zamestnancami zdravotníckej organizácie.
- Etický kódex je súhrnným vyjadrením základných etických pravidiel konania zdravotníckej organizácie a jej požiadaviek na svojich zamestnancov – lekára, farmaceuta, sestry, pôrodnej asistentky, laboranta, iných asistentov, technikov a iných zdravotníckych pracovníkov v súlade s § 27 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách a v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov – Príloha č. 4, zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme službe a zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce.
- Etický kódex zamestnanca NAW vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi definuje etické zásady profesionálneho správania sa zamestnancov NAW. Dodržiavanie etického kódexu je záväzné pre každého zamestnanca NAW. Porušenie týchto zásad sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny.
- Poslaním zdravotníckeho pracovníka je vykonávať zdravotnícke povolanie svedomito, statočne, s hlbokým ľudským vzťahom k človeku, v súlade s právnymi predpismi, s dostupnými poznatkami lekárskych vied a biomedicínskymi vedami a s prihliadnutím na technické a vecné vybavenie zdravotníckeho zariadenia, v ktorom poskytuje zdravotnú starostlivosť.
IV. Všeobecné povinnosti zdravotníckeho pracovníka
- Stavovskou povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je profesionálna starostlivosť o zdravie jednotlivca a spoločnosti v súlade so zásadami ľudskosti, v duchu úcty k ľudskému životu od jeho počiatku až do konca s rešpektovaním dôstojnosti ľudského jedinca.
- Povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je zachovávať život, chrániť, podporovať a obnovovať zdravie, predchádzať chorobám, mierniť utrpenie bez ohľadu na národnosť, rasu, vierovyznanie, sexuálnu orientáciu, politickú príslušnosť, spoločenské postavenie, morálnu a rozumovú úroveň a povesť pacienta.
- Zdravotnícky pracovník je u nevyliečiteľne chorých a zomierajúcich je povinný mierniť ich bolesť, rešpektovať ľudskú dôstojnosť a zmierňovať ich utrpenie.
- Zdravotnícky pracovník pri výkone svojho povolania postupuje v súlade so zákonom č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je byť za všetkých okolností vo svojich profesionálnych rozhodnutiach nezávislý, zodpovedný a spoľahlivý.
- Zdravotnícky pracovník pomáha pacientom uplatňovať právo slobodného výberu zdravotníckeho pracovníka.
V. Zdravotnícky pracovník a výkon jeho povolania
- Zdravotnícky pracovník v rámci svojej odbornej spôsobilosti a kompetencie vykonáva preventívne, diagnostické a liečebné výkony spôsobom zodpovedajúcim súčasným poznatkom lekárskej vedy.
- Zdravotnícky pracovník plní svoje povinnosti aj v situáciách verejného ohrozenia a pri katastrofách prírodnej alebo inej povahy.
- Od zdravotníckeho pracovníka nemožno vyžadovať taký výkon alebo spoluúčasť na ňom, ktorý odporuje jeho svedomiu, okrem prípadov na ochranu života, zdravia alebo práv pacienta.
- Zdravotnícky pracovník nesmie predpisovať a podávať lieky, od ktorých vzniká závislosť, alebo také lieky, ktoré majú účinky dopingu, na iné ako liečebné účely.
- Zdravotnícky pracovník u nevyliečiteľne chorých a zomierajúcich zmierňuje bolesť, rešpektuje ľudskú dôstojnosť, priania pacienta v súlade s právnymi predpismi a zmierňuje utrpenie. Eutanázia a asistované suicídium sú neprípustné.
- Zdravotnícky pracovník, ktorý vykonáva povolanie, je povinný dbať o svoj odborný rast a sústavne sa vzdelávať.
- Je povinný pri výkone povolania primerane chrániť zdravotnú dokumentáciu pred neoprávnenou zmenou, zničením a zneužitím v súlade so zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov.
- Zdravotnícky pracovník nesmie sám alebo po dohovore s inými ordinovať neúčelné diagnostické, liečebné ani iné výkony.
- Pri predpisovaní a odporúčaní liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín sa zdravotnícky pracovník nesmie riadiť komerčnými hľadiskami, ale výlučne poznatkami lekárskej vedy, profesionálnym úsudkom, svojim svedomím a potrebou pacienta.
- Zdravotnícky pracovník sa môže zúčastňovať na prezentácii odborných zdravotníckych tém na verejnosti, v tlači, rozhlase a televízii a na diskusii k nim.
- Zdravotnícky pracovník nemôže používať nedôstojné praktiky smerujúce k rozšíreniu počtu pacientov. Je zakázané takéto aktivity iniciovať prostredníctvom druhých osôb.
- Zdravotnícky pracovník si musí byť vedomý svojho postavenia, svojej úlohy v spoločnosti a svojho vplyvu na okolie.
VI. Zdravotnícky pracovník a pacient
- Zdravotnícky pracovník si vo vzťahu k pacientovi plní svoje profesionálne povinnosti.
- Zdravotnícky pracovník sa správa k pacientovi korektne, s pochopením, s rešpektovaním intimity a trpezlivosťou a nezníži sa k hrubému alebo nemravnému konaniu. Rešpektuje pacienta ako rovnocenného partnera so všetkými občianskymi právami i povinnosťami vrátane zodpovednosti za svoje zdravie.
- Zdravotnícky pracovník nesmie pomáhať porušovaniu cti a dôstojnosti človeka alebo sa na ňom zúčastňovať. Každý zdravotnícky pracovník je povinný oznámiť príslušným orgánom podozrenie z hrubého alebo krutého zaobchádzania a týrania pacienta, a to najmä maloletej osoby a osoby pozbavenej spôsobilosti na právne úkony.
- Zdravotnícky pracovník je povinný v rozsahu svojich kompetencií zrozumiteľným spôsobom poučiť pacienta alebo jeho zákonného zástupcu o charaktere ochorenia, zamýšľaných diagnostických a liečebných postupoch vrátane rizík o uvažovanej prognóze a o ďalších dôležitých okolnostiach, ktoré môžu nastať v priebehu diagnostiky a liečby.
- Zdravotnícky pracovník je povinný získať informovaný súhlas pacienta, jeho zákonného zástupcu alebo splnomocneného zástupcu pred poskytnutím nezvratného zdravotníckeho výkonu.
- Zdravotnícky pracovník nijakým spôsobom nesmie zneužiť dôveru a závislosť pacienta. Všetky informácie získané pri výkone povolania sú dôverné počas života pacienta, ako aj po jeho smrti.
VII. Vzťahy medzi zdravotníckymi pracovníkmi
- Základom vzťahov medzi zdravotníckymi pracovníkmi je vzájomné uznávanie jednotlivých zdravotníckych profesií, čestné, slušné a spoločensky korektné správanie spolu s kritickou náročnosťou, rešpektovaním kompetencií a priznávaním práva na odlišný názor.
- Zdravotnícki pracovníci, ktorí súčasne alebo následne vyšetrujú, liečia alebo ošetrujú toho istého pacienta, vzájomne spolupracujú.
- Zdravotnícki pracovníci sú povinní požiadať ďalšieho zdravotníckeho pracovníka o konzílium vždy, keď si to vyžadujú okolnosti a pacient s tým súhlasí. Majú právo navrhnúť osobu konzultanta. Závery konziliárneho vyšetrenia majú byť dokumentované písomne a je povinnosťou informovať o nich pacienta s osobitným dôrazom v prípadoch, keď sa názory zdravotníckych pracovníkov rôznia.
- Zdravotnícki pracovníci nesmú poskytovať zdravotnú starostlivosť za prítomností osoby, ktorá nie je zdravotníckym pracovníkom. Výnimkou z uvedených zásad je osoba, ktorá zdravotníckemu pracovníkovi umožňuje poskytovať prvú pomoc, alebo taká osoba, ktorá sa v zdravotníckom zariadení vzdeláva a ďalšia osoba, s ktorej prítomnosťou pacient alebo zákonný zástupca súhlasí.
- Zdravotnícky pracovník nesmie podporovať činnosť nezdravotníckeho pracovníka vykonávajúceho činnosť, ktorú môže vykonávať iba zdravotnícky pracovník.
VIII. Všeobecné povinnosti farmaceuta
- v službe zdraviu je povinný plniť svoje spoločenské poslanie,
- vykonávať svoje povolanie v záujme ľudskosti a života, v duchu úcty k človeku a ľudským právam, s vedomím plnej zodpovednosti voči svojmu stavu a povolaniu lekárnika, v súlade s Ústavou SR, všeobecnej záväznými právnymi predpismi a stavovskými predpismi,
- celoživotne sa vzdelávať a vykonávať svoju prax v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami,
- uznávať právo každého človeka na slobodný výber lekárne,
- zachovávať profesionálnu mlčanlivosť o skutočnostiach zistených pri výkone povolania,
- vykonávať svoju profesiu osobne, odborne a eticky zodpovedne,
- venovať sa rovnakou mierou všetkým pacientom bez ohľadu na pohlavie, národnosť, rasu, vierovyznanie, politickú príslušnosť, spoločenské postavenie, morálnu a rozumovú povesť pacienta a to aj bez ohľadu na osobné pocity lekárnika,
- zachovávať korektný prístup k chorému a rešpektovať jeho dôstojnosť,
- poskytnúť chorému v bezprostrednom ohrození života a zdravia pomoc v rozsahu svojich možností a vedomostí,
- svojou odbornou činnosťou je povinný podieľať sa na zvyšovaní zdravotnej osvety osôb,
- zachovávať a chrániť duchovné tradície povolania farmaceuta a viesť mladých kolegov k úcte k stavu a k profesii,
- oznamovať kontrolným orgánom komory prípady porušovania týchto zásad.
-
Farmaceut nesmie:
- uzatvárať také právne vzťahy, ktoré by umožňovali nepovolaným osobám prístup k liekom a manipuláciu s nimi,
- za žiadnych okolností ani na okamih zveriť výkon svojej profesie nekvalifikovanej osobe,
- zneužiť stav pacienta vo svoj prospech,
- verejne posudzovať činnosť lekára a narušiť tak dôveru v jeho činnosť,
- použiť inú osobu na usmernenie pacienta do svsvojim konaním spôsobovať morálnu ujmu.
IX. Etický kódex sestry a pôrodnej asistentky
Všeobecné povinnosti sestry :
- dodržiavať základné ciele a hodnoty ošetrovateľského procesu v duchu odbornosti, praxe, zodpovednosti, dôvery a morálky,
- vážiť si život, ľudské práva a dôstojnosť každého jednotlivca bez ohľadu na pohlavie, etnickú skupinu, rasu, náboženstvo, kultúru, sexuálnu orientáciu, sociálne postavenie a politické presvedčenie,
- ochraňovať právo pacienta na súkromie,
- chrániť informácie dôverného charakteru a zachovávať mlčanlivosť dovtedy, kým podľa zákona alebo výslovného súhlasu pacienta nie je z tejto povinnosti oslobodená,
- chrániť pacienta pred nekompetentným, neetickým alebo nezákonným konaním niektorého člena zdravotníckeho tímu alebo inej osoby,
- sústavne prehlbovať svoje teoretické vedomosti a praktické zručnosti v súlade s aktuálnymi vedeckými poznatkami v ošetrovateľstve,
- podieľať sa na výchove verejnosti k zdravému spôsobu života.
Sestry majú štyri základné povinnosti:
- podporovať zdravie,
- predchádzať chorobám,
- obnovovať a udržiavať zdravie,
- zmierňovať utrpenie.
Sestry pri poskytovaní ošetrovateľskej starostlivosti zvažujú dôsledky pre pacienta, rodinu a spoločnosť v duchu morálky dodržiavajú tieto etické princípy ošetrovateľstva:
- úctu k človeku a rešpekt k ľudskému životu,
- autonómiu – sebaurčenia jednotlivca,
- konanie dobra,
- vyhýbanie sa spôsobeniu škody,
- zachovávanie mlčanlivosti,
- pravdovravnosť, spoľahlivosť a spravodlivosť v konaní voči ľuďom.
Všeobecné povinnosti pôrodnej asistentky:
- zodpovednosť, dôvera, vzájomná úcta a dôstojnosť všetkých členov spoločnosti,
- rovnosť pre všetkých ľudí v prístupe k starostlivosti o zdravie,
- rešpektovanie práva ženy na materstvo,
- spolupráca so ženami v otázkach ich materstva v súčinnosti s inými zdravotníckymi pracovníkmi,
- poskytovanie starostlivosti ženám a rodinám, ktoré čakajú narodenie dieťaťa,
- zabezpečenie bezpečného priebehu pôrodu žien,
- reagovať na psychické, telesné, emocionálne a duchovné potreby žien,
- starať sa o osobný , intelektuálny a profesionálny rast a odbornú prax,
- dodržiavať v tajnosti informácie o pacientke a jej rodine, ochraňovať právo na súkromie,
- zúčastňovať sa na rozvoji zdravotnej politiky podporujúcej zdravie žien a rodín očakávajúcich narodenie dieťaťa.
X. Záverečné ustanovenia
- Za dodržiavanie a plnenie zásad Etického kódexu zdravotníckeho pracovníka NAW ako štátnej príspevkovej organizácie zodpovedá každý vedúci zamestnanec a všetci zamestnanci.
- K dodržiavaniu Etického kódexu zdravotníckeho pracovníka NAW je zamestnanec zaviazaný podpisom pracovnej zmluvy počas celej doby trvania pracovného pomeru. Dodržiavanie etického kódexu je súčasťou pracovného hodnotenia zamestnancov NAW.